Hva er en blogg?

keep-calm-and-blog-on-296

En blogg er et internettfenomen som oppsto på 1990-tallet. I førstninga var det en nettdagbok, eller web-logg, hvor folk la ut om sine daglige liv. De første som drev med blogging var journalister og skribenter. Dette utviklet seg igjen til å bli bloggingen vi kjenner i dag.

”Alle blogger” Dagens blogger kommer i mange forskjellige typer og sjangere. De kan være overfladiske, dyptgående, gravende eller nisjebasert. Det er noe for alle.

Moteblogger: Motebloggere legger selvfølgelig ut innlegg om mote. De legger vekt på hva som er inn, ut, trender og hva man bør være på utkikk etter. En moteblogg kan være stedet for å få tips innen det hotteste i moteverden.

Flere rosa og kjendis -bloggere legger seg også under denne sjangeren. Dette er fordi de legger ut ”Dagens outfit”, og gir sine 5 øre om hva de mener om klær. De er rett og slett er interesserte i det. Personlig mener jeg at en skikkelig moteblogg skal være skrevet av journalister og folk som vet hva de snakker om. Fagfolk.

Eksempler på gode moteblogger: fashionbeans.com    minmote.no 

169940585910933147_CJ8kriBr_c

Foto: Suitupordie.com

Rosablogger: Rosablogger er den vanligste bloggesjangeren for ungjentene. Bloggene er oftest overfladiske, og handler om sminke, klær, mote, hår. En rosablogg er et glansbilde av bloggeren. Det perfekte skal frem. Målgruppen er helt klart ungjenter som så sårt trenger en rollemodell. TCMN er den mest kjente rosabloggeren i Norge. 

Andre kjente rosabloggere: http://l0ve.blogg.no    http://sophieelise.blogg.no 

Kommersielle blogger: En kommersiell-blog er ofte for bedrifter, butikker og salg. Kommersielle blogger kommer med innlegg om hva som er nytt i butikken, spesielle tilbud, ansattes meninger og lignende. Det lar kundene komme veldig tett inn på, og er mye mer personlig enn en vanlig nettside. Et kremeksempel er retro.no

Personlig: Den personlige bloggen er på mange måter ”den vanlige bloggen”. Bloggerne legger ut innlegg om sitt liv, og interesser. De gir et lite innblikk i hverdagen rett og slett. Den mest populære er fotballfrue.no

Microblogger: Den perfekte microbloggen er Twitter. På twitter oppfordres man til å legge ut alt man tenker på, så lange det er under 140 bokstaver. Man må være kort og konkret. Mikrobloggene er også de aller første med siste nytt. Nyheten må fremstilles kort og konsist; på sekunder har det nådd målgruppen.

Skjermbilde 2013-02-03 kl. 11.10.43

Twitter.com

Matblogger: Matblogger handler overaskende nok om mat. Bloggerne skriver om oppskrifter, matdekor, generelle tips og hjelp. Anbefales ikke å stikke innom en matblogg på tom mage. De fleste inneholder store fine bilder av mat. Du vil bli sulten! Du er herved advart.

Enkelte matblogger fokuserer på noe så ”enkelt” som kaker og godt, mens andre skal få frem det hardbarka sunnhetsidealet.

Eksempler: http://trinesmatblogg.no  http://www.storemyrasmatblogg.com

VLOG: En vlog er en Video-blogg. Den er veldig lik den personlige bloggen hvor den gir et innblikk i hverdagen. De fleste vloggere er på Youtube, og  filmer seg gjennom dagen. Det er veldig lett å bli kjent med vloggere da de snakker direkte til seerne sine. Det er flere som lever av å vlogge.

Noen av verdens største vloggere er  Shaytards og charlieissocoollike. De har begge flere 100 000 visninger vær dag.

About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s