Dybdeinnlegg #1 Moteblogger

Da var det visst på tide å blogge litt ja. Etter mye om og men endte jeg opp med å fyre løs med den blogg-sjangeren jeg kanskje følger mest. Moteblogger. Hva er en moteblogg? Har det noe relevans i moteverdenen og hvorfor bør man lese moteblogger?

En god moteblogg tar opp flere temaer innen mote og stil. Den ser på hva som kommer av trender, gir tips, kommer med guider og anbefalinger. Den skal være din daglige input fra moteverdenen. Målgruppen er oftest unge voksne i 20-årene, men det er selvfølgelig eldre og yngre lesere.

Motebransjen er en enorm industri som faktisk har betydelig mye å si, når det kommer til hvordan folk kler og ter seg. Mens motehusene jobber hardt for å skape et bilde av hva som er kult og stilig, har de en enorm konkurranse og i motebloggene. Det er sannsynlig at motebloggen vil ha en betydelig og stor innflytelse på bransjen videre. Antall blogger øker, og det samme gjør lesere. En blogg er mye mer personlig enn motehusene, og blir derfor veldig lett en opinionsleder. (En opinionsleder er noen du stoler og hører på. Når du skal kjøpe et kamera snakker du med kompisen som har peiling. Da er han din opinionsleder på temaet.)

Jeg vil anbefale Fashionbeans.com på det varmeste. Artiklene er skrevet av fagfolk og journalister. Bloggen gir gode tips og guider innen herremote og stil. Fashionbeans er en blanding av blogg og nettside. Den hadde nylig en relansering med nytt design, men jeg vil fremdeles si den er under bloggsjangerene. Alle innlegg på siden som er sponset er tydelig merket.

FashionBeans-Logo-Design-by-imjustcreative1

Skjermbilde 2013-02-03 kl. 14.42.55

Foto: Fashionbeans.com

Det flere blogg-sjangere som ser på seg selv som motebloggere. Rosa, kjendis og personlige blogger kommer med innlegg om hva som anbefales, hva er bra, hva er kult? Personlig synes jeg dette er tragisk, trist og feil. Å gi sine 5 øre om hva som er kult er ikke en moteblogg. Du skal ha kompetanse, relevans og erfaring. Å være i rampelyset i noen år gir deg ingen av disse. Ikke i stor grad. Det samme gjelder rosa og personlige blogger. Å gi sine meninger er en ting, å bli sett på som guru og stil-ikon er noe annet.

Her kommer også problemet skjult reklame, men mer om det en annen gang.

Så her har du mitt syn på moteblogger er deres plass i samfunnet. Har du innvendinger eller tips om andre moteblogger? Kommentarfeltet er to klikk unna.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s